Visie
Wij zijn er op school van overtuigd dat het huidige onderwijs aan de kinderen iets anders vraagt dan jaren geleden. Zeker als we kijken wat de toekomst vraagt en gaat vragen van jullie kinderen.
We vinden het zeer belangrijk dat team, ouders en kinderen en iedereen die bij onze school betrokken is, zich er thuis voelt.
We willen een school zijn die aandacht heeft voor de persoonlijke ontwikkeling en talenten van elk kind en tevens de nadruk legt op de vaardigheden die de kinderen in de toekomst nodig zullen hebben.
We hebben bewust een cluster onderbouw, middenbouw en bovenbouw samengesteld. Voordeel hiervan is dat je in een kleinere setting kunt onderzoeken wat werkt en wat niet. We hebben ook bewust gekozen om de clusters vlak bij elkaar in het gebouw te zetten zodat samenwerken gemakkelijk gaat. Zo zit de bovenbouw boven, de middenbouw aan de rechterkant in het gebouw en de onderbouw linksonder binnen het gebouw. Op verschillende momenten in de week werken de leerlingen samen en gaan de deuren binnen het cluster open. Dit geldt voor alle clusters.
Ieder kind zijn eigen toekomst!
Het kind staat centraal
Daarvoor moeten we het kind goed in beeld brengen, dat doen we d.m.v. kind-coach gesprekken, ouder-kind gesprekken waarvoor we “de hand” (waar wil ik naar toe, waar ben ik goed in, waar word ik gelukkig van, waarin wil ik nog groeien, wie kan mij hierbij begeleiden) gebruiken. We vergelijken de ontwikkeling van kinderen met zichzelf en niet met gemiddelden (formatief). We denken bij onze kinderen in kansen en mogelijkheden.
Ons onderwijs
Ons onderwijs is doelgericht, thematisch en we gebruiken methodes als bron en niet als doel. We werken intensief samen binnen clusters, maar ook tussen de clusters zijn er geen “schotten”. Verder zoeken we aansluiting bij onze partners van Hoera en het VO om een doorgaande leer- en ontwikkellijn van 0-14 jaar te realiseren.
Rijke leeromgeving
Ons schoolgebouw is uitnodigend, zet aan tot creativiteit en is geschikt voor onderwijs met hoofd, hart en handen. Het themagericht onderwijs is visueel herkenbaar. We zoeken verbinding met onze omgeving (kind-partners, buurtplatform, verenigingen, andere Prismascholen etc.)
Het team
Ons team heeft een coachende/begeleidende rol, we spreken dezelfde taal en wij leren met en van elkaar. We gebruiken elkaars expertise en delen kennis.
Kernwaarden
Aan de basis van dit alles staan onze kernwaarden: vertrouwen, bevlogenheid, eigenaarschap ondernemerschap en vrijheid (in gebondenheid). Deze kernwaarden zijn leidend in de manier van onderwijzen, communiceren, overleggen, ontwikkelen etc.
Zo’n school willen wij zijn/worden om zo de ideale omgeving te creëren om ieder kind zijn eigen toekomst te geven.